söndag 26 augusti 2012

Bestikmärken



Från tråkig repig assiett till blank, glad och ny på under minuten!

Jag har alltid ratat de tallrikar jag hittat på loppis som varit fulla med bestikmärken. Har inte ens tänkt tanken att de går att få rena. Men under loppisresan i sommras kom det på tal att det inte alls var några problem att få bort.

Denna tanke slog rot någonstans i mitt huvud och när jag senare sprang på ett gäng assietter fulla med bestikmärken på en loppis så slog jag till, villig att testa.
Problemet vara bara att jag inte hade en aning om hur man skulle göra...


Fy så de såg ut, tänkte att blir dessa rena ja då blir vad som helst rent.

6 assietter inhandlades för 20kr på den stora loppisen i Bricka. Assietterna hör till teservicen Siam av Stig Lindberg. 20kr kunde jag lätt "offra" för ett expriment. Frågan var nu var bara "hur gjorde man?".

Ställde frågan på FB och fick 2 svar: Kopparputs eller Autosol.
Självklart, det är ju oxiden man vill få bort.

Kopparputs hade jag ingen men Autosol visste jag att jag hade till bilen nere i förrådet.
Men de bästa idéer kommer nog till av lathet, jag orkade helt enkelt inte gå ner i källaren och leta rätt på Autosolen så då började jag fundera.

Det miljövänliga alternativet!
Så slogs jag av tanken att jag kanske kunde använda den där "gröna burken" jag köpt på en marknad för ett år sedan. Den jag använder för att göra ren lättmetallfälgarna.

Mycket skum skulle det va stod det på burken!
Så satte jag igång och det gick både snabbt och lätt och på mindre än en minut var första assitten klar och den hade blivit skinande ren!

Som ny!
Så nu har jag ett till sätt att bidra med för att ta bort bestikmärken och det fungerar verkligen super bra! Kunnde aldrig föreställa mig att de skulle bli som nya men det blev de.
Så mina expriment assietter blev ett fynd i slutändan!

12 kommentarer:

form55 sa...

Fantastiskt - vilken skillnad! Nu blir det inga tallrikar med besticksmärken kvar på loppisarna antar jag!

Yvonne sa...

Ja det är helt sjukt hur bra det blev och hur lätt det var!

Mmmmm, kanske var dumt att dela med sig av tipset ;-) *smila*

Jesper sa...

Tack för tipset! Sak testa detta någon gång, vill bara till att hitta medlet som du hade!

Annars så får jag testa med Autosol.

Jättefina assietter var det iallafall.

DeBeer sa...

Kopparputs funkar finfint oxå :-)
Jag brukar även på "blyertsmärken" på svart porslin använda nagelpolerare (Grå/vit/rosa) som är suveräna!!!

Lybtar sa...

Oj jäklar.
Detta öppnar ju en helt ny värld av möjligheter.
Tack för tipset.

Ann-Charlotte sa...

Tack för tipset!

Allt det gamla goda sa...

där ser man, tack för denna lärdom, yvonne! :)

ordningsfrun sa...

Fantastiskt! Det måste jag testa! Frågan är bara om jag kan hitta en sån där grön burk...

khina sa...

Ännu ett suveränt tips! Tackar!

La mômes Old fashioned sa...

Å så bra! Undrar om jag inte har en sån burk nånstans i gömmorna.

nattugglan sa...

Så bra!! och enkelt bara man kommer på det..assietterna blev ju som nya för en liten slant..

trillivippa sa...

Hurra vilket bra tips - och miljövänligt dessutom! :)